Search This Blog

Sunday, July 28, 2013

הדסה מרגוליס עוזבת את העיר: לא בגלל החרדים, בגלל המקווה


הדסה מרגוליס זכורה לציבור הרחב מסיפור היריקה בבית שמש, היא וביתה נעמה הפכו לסמל המאבק בין התושבים החרדים בעיר לבין התושבים הלא חרדים בעיר. בערב שבת האחרון פורסמה כתבה באולפן שישי לקראת הבחירות לעיריית בית שמש,אותה תוכנית שהפכה את משפחת מרגוליס לסמל. במהלך הכתבה הוזכר כי משפחת מרגוליס עוזבת את העיר, ולא הוזכרה סיבה מפורשת. למרות זאת, מהכתבה ניתן היה לחשוב כי המשפחה נוטשת בגלל התחרדות העיר.

אמש פרסמה מרגוליס הודעה בקבוצת הפייסבוק 'אני פמיניסטית דתייה וגם אין לי חוש הומור' ושם כתבה כי הסיבה האמיתית לעזיבה היא הטור שכתבה לפני כחודשיים בnrg יהדות. "עצוב שבאולפן שישי שידרו כאילו שאני עוזבת את בית שמש בגלל החרדים, אפילו שזה כל כך לא הסיבה. עזבתי בגלל תגובות של שכנים / חברים בעקבות המאמר שלי על המקוואות".

הטור המדובר התפרסם בnrg יהדות בחודש מאי האחרון ועורר תגובות רבות. בתגובה להודעה שפרסמה מרגוליס בקבוצה, התקבלו תגובות תומכות ובחלקן היא התבקשה לספר על התגובות שקיבלה. יש לציין כי מרגוליס, פמיניסטית דתיה, פעילה מאוד בקבוצה ושאבה ממנה תמיכה רבה בחודשים האחרונים. היא סיפרה שלאחר פרסום המאמר כינו אותה שקרנית "לא מאמינים שהסיפור שלי באמת קרה, האשימו שבגללי עכשיו נשים לא ילכו למקווה, למה לא הלכתי לרב קודם (רק להזכיר לא אמרתי באיזה מקווה זה קרה, וללכת לרב היה מתקן את זה במקווה הספציפי הזה אבל אני רציתי שינוי כללי)".

מקווה המריבה

לפני כשנה וחצי פורסם הסיפור על נעמה מרגוליס, ילדה בת 8 ממשפחה דתית בבית שמש שספגה קריאות גנאי ויריקות בדרכה לבית הספר. לאחר פרסום הכתבה שעוררה גלים דובר רבות על ציביונה החרדי של העיר בית שמש ועל ההקצנה שבה. מאחורי הקלעים של הסיפור הזה מסתתר מאבק מתמשך בין התושבים החרדים של העיר בית שמש לבין תושביה הלא חרדים. היה שם הכל – פוליטיקה, נדל"ן, כסף, חרדים, הפגנות ומאבקי כוח.

הסיפור היווה יריית פתיחה לתקופה בה דובר רבות על הקצנה דתית והדרת נשים, נעמה מרגוליס הפכה למעין סמל. בעצרת התמיכה שנערכה לכבוד משפחת מרגוליס אמרה האם הדסה "רבים שאלו אותי אם אני מתכוונת לעזוב. התשובה שלי היא בשום פנים ואופן לא!"

הסיפור דעך. נציג התושבים שפירסם את הסיפור הרב דב ליפמן, חבר אל העיתונאי שהאדיר את הסיפור יאיר לפיד. השניים הפכו לקולגות באותה חברה - מפלגת יש עתיד. בקרוב ייערכו בחירות לרשויות המקומיות, והעיר בית שמש שוב עומדת בפתחו של מאבק ציבורי על ציביונה. המועמדים הלא חרדים מתאחדים נגד ראש העיר החרדי שמכהן כיום.
  
כאמור, בערב שבת האחרון פירסם כתב חדשות ערוץ 2 שי גל, כתבה על מאבקי הכוחות המתחדשים לקראת הבחירות לעיריית בית שמש. גל, שסיקר גם את האירועים הקודמים בעיר, ראיין במהלך הכתבה את הדסה שצולמה בביתה בין ארגזים, מתכוננת לעזיבת הבית. "באמת לא חשבתי שזה יגיע" סיפרה מרגוליס בכתבה "אני עדיין לא קולטת את זה, אבל אני צריכה לעשות מה שטוב בשבילי ובשביל המשפחה שלי. זו החלטה אישית וזאת ההחלטה שלי ושל בן הזוג שלי. חשבתי שנגור כאן כל החיים שלנו אבל לא תמיד יוצא לפי מה שחושבים".


No comments:

Post a Comment